Vintersnue, hygiejne og ingefærshots

Denne artikel indeholder reklamelinks

er-ingefear-sundt-top

Vinteren er over os, og der har været sne og helt ned til minus 10 grader flere steder i landet. Denne årstid er mørk og kold, og rigtig mange mennesker bliver ramt af sygdom. Virusser og infektioner ligger i luften omkring os, og der skal ikke meget til, for om vinteren er vi mere modtagelige overfor bakterier, og derved smitter vi lettere hinanden.

Vintermånederne er fyldt med snot, hoste og feberramte børn og voksne. Når der først er en der har lagt sig, går der ikke længe førend familiens andre medlemmer også bliver smittet, også kan alle ligge på langs sammen. Det er dog ikke det man forbinder med familiehygge, for det kan blive et stort kaos.

Det er især influenzaen og lungebetændelse, der er tilbagevendende i de kolde vintermåneder. Det er aldrig rart, at blive ramt af disse sygdomme – og i denne tid kan det tage længere tid, at komme sig over sygdommen, fordi immunforsvareret ikke er stærkt nok om vinteren.

Minimer smittefaren

er-ingefear-sundt-1I denne tid er det vigtig, at holde en god håndhygiejne. Sørg for at vaske hænder flere gange om dagen, og håndsprit skal være fast inventar i lommer, tasker og alle mulig andre steder. Synes du, at dine hænder bliver vasket nok gange om dagen? Så skal du vide, at det ikke er nok bare, at holde hænderne indenunder den lunkne hane i få sekunder.

Vaske guide:

Fugt dine hænder og håndled inden du kommer sæbe på. Herefter fordeler du sæben grundigt på hænder og håndled. Vask så hænderne i sæben i ca. 15 sekunder – husk at vaske hele hånden, også fingerspidser, mellem fingrene osv. Til sidst skyller du sæben helt af, og tørre dine hænder grundigt.

Opbyg et stærkt vinter-immunforsvar

Det virker helt umuligt, at kunne undgå at blive smittet i løbet af vinteren. Mange sørger for, altid at have godt med tøj på, har en rimelig håndhygiejne og spiser sundt. Det er dog ikke altid nok, bare at passe godt på sig selv på disse 3 måder – det er helt andre metoder der skal i brug, hvis man vil undgå vintersnue og andre sygdomme i vinteren. Immunforsvaret skal holdes stærkt, og det er faktisk rimelig simpelt.

er-ingefear-sundt-2Du skal altid, resten af livet, spise sundt og varieret, dyrke motion og sørge for at nyde solen imens den er fremme. Ryger du og drikker alkohol kan du være sikker på, at dit immunforsvar ikke er så godt. Disse to ting, kan nemlig gå ind og ødelægge immunforsvaret. Det drejer sig om det ene glas du får om dagen, idet din krop vil komme til at mangle både magnesium, zink, B-vitaminer (folinsyre og thiamin) og selen. Mangler din krop disse ting, vil den svække immunforsvaret.
Drikker du kun engang i mellem, er det ikke et problem.

Holder du dig sund og rask, spiser varieret og ikke drikker alkohol hverdag og holder dig væk fra tobak, så burde din krop og dit immunforsvar sagtens kunne klare vinterens strabadser. Det betyder ikke, at du skal lade være med at booste dit immunforsvar om vinteren, for det kan blive nødvendigt. Her kommer nogle gode råd til, hvordan du kan give dit immunforsvar en hjælpende hånd.

  • Få den rette mængde nattesøvn, og gerne mere til.
  • Hold en ordentlig hånd-hygiejne – se længere oppe i artiklen.
  • Sørg for at dine fødder er varme hele tiden.
  • Luft ud jævnligt, og hold huset rent og frisk
  • Husk at slappe af, men
  • Dyrk også motion
  • Vær så positiv som overhovedet muligt, og grin en hel masse
  • Spis varieret

Den berømte ingefær – vintershots

er-ingefear-sundt-3Ingefær er en speciel knold, som anses for at være en helbredende tropisk plante. Ingefæren er blevet brugt i medicin i over 5.000 år, men de helbredende effekter er endnu ikke blevet videnskabeligt dokumenteret, og dermed heller ikke bevist.

Ingefæren har nogle rigtig gode medicinaktive indholdsstoffer, og den er også spækket med diverse vitaminer og antioxidanter, hvilket er meget sundt for helbredet.

Den er især god mod køre- og søsyge, kvalme generelt og betændelsestilstande. Derudover kan den lindre både muskel- og ledsmerter, og altså god for gigtpatienter.

Der er lavet forsøg med ingefær, men ikke den friske slags – ingefær fås også som tabelletter, og de overstående konklusioner om ingefæren er lavet på tabelletterne.

Ingefær til immunforsvaret

Ingefær indeholder en masse gode stoffer og vitaminer, som er rigtig godt for immunforsvaret. Den har mange gode egenskaber, og kan bruges i både juicer, mad og kage.

er-ingefear-sundt-4Ingefæren er blevet meget kendt på det sidste, eftersom der er blevet lavet nogle opskrifter på ingefærshots. Tager du sådan en hver morgen, skulle dit immunforsvar blive styrket, og du vil få mere energi og overskud til dagen.

Men kan det passe, at der kun er fordele ved ingefæren? Dette vidundermiddel har nemlig også nogle bivirkninger. Ingefæren kan give halsbrand, irritation i munden, diarré og hjerterytmeforstyrrende. Dertil kan ingefæren virke blodstoppende, og er derfor ikke godt for de der tager blodfortyndende medicin. Til sidst skal gravide holde sig fra ingefær, da det kan øge risikoen for uønsket abort.

Man er kommet frem til disse bivirkninger igennem undersøgelser, hvor ingefæren er blevet brugt som kosttilskud i meget høje doser.

Brug ingefæren som krydderi til maden, og lad den være en del af den sunde og variererede kost i dagligdagen. Du kan også sagtens bruge ingefær som helsedrik – ingefær i de rette mængder, kan sagtens være uskadeligt og meget sundt.