Virksomheder kæmper om din opmærksomhed online

Hver gang du sætter dig foran din computer for at købe en given vare, kæmper flere – ofte et tocifret antal – danske butikker om din opmærksomhed.

Og endnu flere udenlandske vil også gerne have dig som kunde i deres forretning og lokker med lidt lavere priser som følge af lavere skat, moms og generelt omkostningsniveau i landet for butikken.

Det er ikke sikkert, du lægger mærke til det; men hver gang, du søger på Google bliver du eksponeret for et antal reklamer. Og virksomhederne betaler mange penge for at få din opmærksomhed og måske også din gunst, når din næste leverandør skal findes!

Des flere butikker, des mere er du værd

Hvis du køber dit tøj på nettet, kan du sikkert nævne de første 10 butikker, hvori du kan købe din næste kjole eller top.

For alle disse virksomheder er synlighed på nettet alfa og omega for at få en chance for at vise deres tilbud til dig.

Enten kan de vælge at bruge mange penge på at lave et godt resultat, således de kommer op i de gratis og organiske søgeresultater – eller de kan vælge at betale Google for hver gang du klikker på en annonce.

Hvis du søger efter ”billige kjoler” på Google og klikker på de 2 øverste resultater, har du klikket på 2 annoncer og de to virksomheder har betalt 10-20 kroner hver for at få dig ind på deres side. Hvis du surfer meget rundt, bliver det hurtigt til en hel del penge, du får brugt på virksomhedernes regning på denne måned.

Og det er ikke kun i søgemaskinerne, at virksomhederne kæmper med synlighed på nettet som metoden til at få dig ind som kunde.

E-mails, dealsites og Facebook-annoncer

Måske får du e-mails fra et af de populære dealsites, hvor du direkte i din indbakke får tilsendt et skarpt tilbud en gang eller to om ugen?

Disse dealsites tjener penge på at tage provision for hver solgt genstand gennem deres side.

Du får sikkert også e-mails fra en række virksomheder, du tidligere har handlet fra eller hvor du har accepteret at modtage nyhedsmails. Disse virksomheder bruger mange ressourcer på at få dig tilmeldt deres nyhedsbreve, da de på denne måde altid har din accept til at sende reklamer til dig.

Ofte betaler de store webshops andre virksomheder for at stå for deres markedsføring, herunder at sikre en del tilmeldinger til deres nyhedsbrev.

Og du kan heller ikke logge på Facebook uden at blive ramt af annoncer fra virksomheder, der prøver at sælge dig deres vare.

Du bliver forfulgt rundt omkring på nettet

I det hele taget kan du ikke bevæge dig rundt på internettet uden at blive forfulgt.

Hvis en butik som et led i deres forsøg på øget synlighed på nettet har opsat ”remarketing”, og du ser på et produkt på deres webshop, vil du få annoncer på Googles søgemaskine, Googles partnersider og ofte også Facebook for dette specifikke produkt.

Produktet forfølger dig med andre ord rundt omkring på nettet indtil et stykke tid er gået eller du rent faktisk køber genstanden.

Det er sjovt at tænke på – næste gang, du køber ind på nettet, hold da øje med alle annoncerne og forsøgene på at hive dig ind som kunde og nyhedsbrevsmodtager..